Treść dostępna za darmo.

utility bill seriesJeszcze zanim podatnicy zaraportowali w sierpniu pierwsze Jednolite Pliki Kontrolne, Ministerstwo Finansów ogłosiło, że uruchomienie kolejnego elektronicznego systemu – Centralnego Rejestru Faktur (CRF) – może nastąpić jeszcze w 2017 roku.

 14 czerwca 2016 r. Minister Finansów podpisał akt założycielski spółki Aplikacje Krytyczne sp. z o.o., powołanej specjalnie do celów informatyzacji służb skarbowych. Ma to przyspieszyć prace na kolejnymi systemami zbierającymi dane na potrzeby typowania podatników do kontroli podatkowych – w tym prace nad CRF.

 Nie są jeszcze znane dokładne założenia konstrukcyjne centralnego rejestru faktur – bran są bowiem pod uwagę różne rozwiązania technologiczne. Przykładowo, CRF może mieć formę aplikacji, po zalogowaniu do której podatnicy będą mogli wystawiać faktury automatycznie zapisujące się w systemie. Możliwe są także różne systemy oparte o przekazywanie do centralnego rejestru prowadzonego przez ministerstwo gotowych plików elektronicznych faktur albo samych informacji z takich faktur w ustalonej uporządkowanej strukturze logicznej.

 Bez względu na to, jaki kształt zostanie ostatecznie nadany polskiemu CRF, jest niewątpliwe, że  Ministerstwo Finansów dąży do jak najszybszego ograniczenia obiegu faktur papierowych i jak najszerszego wykorzystywania technologii informatycznych do walki z wyłudzeniami VAT. Biorąc pod uwagę rewolucyjność zapowiadanej zmiany oraz potencjalne koszty wdrożeniowe, wypada jedynie oczekiwać zapewnienia wystarczająco długiego okresu vacatio legis, by wszyscy podatnicy – w tym jednostki samorządu terytorialnego, które również z pewnością zostaną objęte nowymi regułami – mieli czas na przygotowanie się do zmian.